Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :Hossein Tayebi
تاریخ:سه شنبه 9 آبان 1391-11:23 ب.ظ

نشانه کامل بودن عقل چیست ؟


دین کامل و متعالی اسلام برای انسان و جایگاه او در نظام آفرینش بالاترین ارزش و مقام را قائل است و برجسته‌ترین ویژگی اش را «عقل» می‌داند، به گونه‌ای که مدار سعادت وشقاوت او را تعقل و تفکر دانسته است.

 امام رضا علیه السلام  فرمود: عقل  هیچ شخصی  كامل نمی شود مگر در او ده امتیاز باشد:

 

1- امید به خیر و نیكى  از او وجود  داشته باشد .

 

2-  مردم از شر او در امان باشند. 

 

3- كار خوب كم دیگران را زیاد مى‏انگارد.

 

 4- كار خوب زیاد خود را كم می شمارد.

 

 5- از تقاضا و درخواست نیازمندان  خسته نمی شود.

 

 6- در طول زندگى از طلب علم ملول نمی‌گردد.

 

7- فقر در راه خدا برایش از ثروت بهتر است.

 

8- نزد او خوارى در رابطه با خدا از عزت در ارتباط با دشمن خدا محبوبتر است.

 

9- گمنامى برایش لذت بخش‏تر از شهرت است .

 

10-سپس فرمود: آیا می دانید که دهمى  چیست ؟

 

حضار پرسیدند :  دهمى چیست؟

 

آن حضرت فرمود:  دهمى این است كه با هر كس برخورد كرد بگوید او بهتر از من و پرهیزكارتر از من  است زیرا مردم دو نوعند، یك دسته واقعا بهتر و پرهیزكارتر از او هستند و یك دسته بدتر و پست‏تر.

 

 وقتى شخصى را دید كه از او بدتر و پست‏تر است بگوید شاید خوبى او در باطن است و  پنهان بودن خوبیش به نفع اوست و خوبى من آشكار است كه شاید  این به ضرر من است.

 

 اما وقتى كسى را دید كه از او بهتر و پرهیزگارتر است در مقابلش تواضع می نماید تا به او برسد اگر چنین بود مقامى ارجمند یافته و به نیكى یاد مى‏شود و برتر از اهل زمان خویش می گردد.

 

و اما متن روایت: قال الرضا  ع لَا یَتِمُّ عَقْلُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتَّى تَكُونَ فِیهِ عَشْرُ خِصَالٍ- الْخَیْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ- یَسْتَكْثِرُ قَلِیلَ الْخَیْرِ مِنْ غَیْرِهِ- وَ یَسْتَقِلُّ كَثِیرَ الْخَیْرِ مِنْ نَفْسِهِ- لَا یَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَیْهِ- وَ لَا یَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ- الْفَقْرُ فِی اللَّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْغِنَى- وَ الذُّلُّ فِی اللَّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْعِزِّ فِی عَدُوِّهِ- وَ الْخُمُولُ أَشْهَى إِلَیْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ-ثُمَّ قَالَ ع الْعَاشِرَةُ وَ مَا الْعَاشِرَةُ- قِیلَ لَهُ مَا هِیَ قَالَ ع لَا یَرَى أَحَداً إِلَّا قَالَ- هُوَ خَیْرٌ مِنِّی وَ أَتْقَى- إِنَّمَا النَّاسُ رَجُلَانِ رَجُلٌ خَیْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى- وَ رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى- فَإِذَا لَقِیَ الَّذِی شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى- قَالَ لَعَلَّ خَیْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَیْرٌ لَهُ- وَ خَیْرِی ظَاهِرٌ وَ هُوَ شَرٌّ لِی- وَ إِذَا رَأَى الَّذِی هُوَ خَیْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى- تَوَاضَعَ لَهُ لِیَلْحَقَ بِهِ- فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلَا مَجْدُهُ- وَ طَابَ خَیْرُهُ وَ حَسُنَ ذِكْرُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِه.

 

بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏75، ص: 336

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


طاهری زاده
چهارشنبه 10 آبان 1391 07:37 ب.ظ
معناى اصلى عقل، منع كردن، بستن و نگهداشتن است؛«عقال» شتر را به این جهت عقال گفته‏اند كه با بستن پاى شتر، مانع حركت آن مى‏شوند یعنى كار آن طنابِ مخصوصِ «پابند» یا «زانوبند»، جلوگیرى از جابه‏جایى شتر، در دشت و صحرا است تا صاحب آن بتواند وقتى به آن نیاز دارد، از دسترسش دور نشده باشد و با «عقال»، آن حیوان را مهار كند و در سیطره و تحت سلطه‏ى خود نگه دارد.

از این معناى اصلى عقل و كاربرد «پابندِ شتر» در مى‏یابیم كه عقل وسیله و ابزارى در وجود انسان است تا مانع از انجام كارهاى نادرست و بر خلاف سرشت و فطرت انسان گردد.

غیر از معناى اصلى، معانى دیگرى كه براى عقل مطرح شده، جدا از معناى اصلى آن نیست و عبارتند از:

ـ درك كامل چیزى.

ـ حقیقتى كه خوب و بد، راست و دروغ، حق و باطل را با آن تشخیص مى‏دهند.

موفق باشید. جالب بود.



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات